Week 24 t/m 26

12 april 2019 - Nkhoma, Malawi

Het is al even stil op m’n blog, heb intense weken achter de rug. De meeste van jullie hebben het vast al gehoord, maar vorige week maandag heb ik een ernstig auto-ongeluk gehad toen ik Lizzy ophaalde vanuit Lilongwe. Een oma en een meisje staken plotseling rennend de weg over: de oma stopte op tijd, maar het meisje rende door. Hard geremd en uitgeweken naar links, maar toen het meisje helaas alsnog geraakt. Ze is terplekke overleden… Ontzettend naar om mee te maken, komen veel emoties op je af op zo’n moment. Het is maar goed dat Lizzy het meisje niet op straat heeft zien liggen... Meteen Sigrid gebeld en zij kwam toen met de ambulance eraan.

Dezelfde dag met Sigrid en Gift (bestuursman van het ziekenhuis) naar de politie gegaan in Nathenje, een borgsom betaald zodat ik niet hoefde te overnachten op het politiebureau. Volgende dag opnieuw naar de politie voor het afleggen van een verklaring bij de politie, het meeste had Gift echter al verteld, dus hoefde niet zo heel veel te verklaren.

Afgelopen week de familie van het meisje bezocht met Sigrid, Esther (head nurse en goede vriendin van Sigrid) en William (de assistant chaplain van het ziekenhuis die uit hetzelfde dorp komt). Was erg bijzonder hoe vriendelijk de mensen waren. Ze zagen het echt als een ongeluk en vonden het fijn dat we er waren. Ze noemden zelfs dat we familie van ze zijn geworden. Hoewel ik een paar dagen terug ervoor nog flink twijfelde of het wel veilig zou zijn en ik het ook echt wel spannend vond hoe ze zouden reageren, was het echt goed om ze bezocht te hebben en we gaan ze in principe nog vaker bezoeken!

Vanochtend zou ik de rechtszaak hebben (altijd het geval na een auto-ongeluk waarbij iemand gewond raakt/overlijdt). Stuk sneller dan verwacht, hoorde eerst dat het maanden zou kunnen duren, maar kreeg afgelopen woensdag te horen dat we vandaag al naar de court moesten. Na een paar minuten bij de verkeerspolitie in Lilongwe bleek al dat de politie-officier te druk was om met ons mee te gaan naar het gerechtshof. Eind april moeten we weer terug. Het schijnt regelmatig op een corrupte manier te gaan. De politie wil dan dat ik geld betaal aan hen (wat de politie dan split met de rechter) en dan hoeft de zaak niet voor te komen. Valt te hopen dat het niet op deze manier gaat, maar is de vraag of we het kunnen voorkomen als ze die kant op willen (anders kunnen politiemannetjes het je flink zuur maken als ze je op de weg voorbij zien rijden..).

Hoewel ik de eerste dagen vaak emotioneel was, gaat het de laatste dagen naar omstandigheden relatief goed. Echt bijzonder te merken hoeveel mensen hebben gebeden of ons op een andere manier hebben gesteund. Zowel de expats en Malawianen in Malawi, als vrienden, familie en kerk in Nederland. Zeker ook veel steun aan Sigrid gehad de laatste weken, fijn dat ze ook mee ging naar de politie en de familie! Qua autorijden denk ik voorlopig dat ik Lizzy niet meer op ga halen van school, vorige week een paar meter in de auto van Jaco en Anna gereden. De M1 (dé autoweg in Malawi) vind ik niet zo eng, maar merk dat ik wel sneller schrik nu als we de weg van Kampatha naar Nkhoma rijden (de weg ook waar het ongeluk gebeurd is). Vooral als er kinderen aan de kant lopen..

M’n moeder en 2 tantes komen vanmiddag aan in Malawi (was al gepland), dat is echt fijn! Zie er naar uit om m’n familie zo op te halen en denk dat het goed is dat ik straks ook even uit Nkhoma weg ben, als we naar verschillende plekken in Malawi reizen.

Allemaal in ieder geval erg bedankt voor jullie steun, waardeer ik echt! Ook dank aan alle mensen die er voor m’n ouders geweest zijn de afgelopen weken!

Liefs Marleen.

1. Harry Broekhuizen:
    Hoi Mar,
    Lekker knuffelen met elkaar.
    XXX
  2. Fleur Bokhorst:
    ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ (dit zijn hartjes, weet niet of die te zien zijn). Liefde! 😘
  3. Alinda:
    12 april 2019
    En ook nog een knuffel van mij en ons. Mooie dagen samen Marleen, we blijven aan jullie denken! Xxxx
  4. Monique Cameron:
    Geniet met elkaar Marleen 😘
  5. Ronald:
    12 april 2019
    Ik hoop dat je het allemaal een plaats kunt geven. Fijne tijd met je naasten gewenst!
  6. Imkea:
    13 april 2019
    Och, wat naar.
    Fijn dat er familie langskomt, dat zal je vast goed doen.
    Heel veel liefs ook van mij. Ik bid met je mee.
  7. Anita Ouwendorp:
    14 april 2019
    Wat ontzettend knap dat je naar de familie van het meisje bent geweest. Dat zal jullie allemaal goed doen. Sterkte.
    Je doet het heel goed allemaal.
  8. Paul Broer:
    19 april 2019
    Beste Marleen, vanmorgen heb ik nog even met je vader staan praten. Allemaal heel ingrijpend zeg! Wij willen jou allemaal veel sterkte bij het verwerken toewensen. Wat dat juist nu je moeder en tantes bij je zijn. Geniet met elkaar. Goede Paasdagen toegewenst.

Groetjes van ons, we blijven aan je denken.
  9. Henk van der Velde:
    30 april 2019
    Donderdag spreken Marian en ik met je ouders. We blijven meebidden voor een goede afwikkeling van het gebeurde, ook in het gerechtshof. Heel bijzonder dat die familie zo reageert. Fijn dat je de tijd kunt volmaken tot juli. We bidden om bemoedigingen voor jou in de tijd die je rest in Malawi. Zegen en vrede gewenst!