Week 33+34

9 juni 2019 - Nkhoma Mission, Malawi

Over 6 weken zit ik alweer in Nederland, echt een gek idee! Twee vriendinnen van hier vertrekken in dezelfde week als ik: zij hebben een lijstje gemaakt met de dingen waar ze weer naar uitzien als ze weer in Duitsland zijn. Goed plan om ook al over na te denken:).

Vorig weekend één van de twee bergtoppen beklommen. Was pittig lang en ik was niet helemaal lekker, maar was zeker weer een mooi uitzicht! Het land is wel weer aardig droog geworden. Zondag naar Flood geweest, was fijn om daar weer eens te zijn! Daarna gevolleybald, blijft leuk!

Afgelopen woensdag was ik jarig: overdag appeltaart mee naar het ziekenhuis genomen. ’s Avonds kwamen wat expats en Malawiaanse collega’s langs, was gezellig! Haha, verjaardagen zonder te dansen bestaan niet wat betreft de Malawianen, dus zelf(s) even gedanst (al was het maar kort:P). Wel grappig om te zien hoe een collega, die normaal heel erg vrij en excentriek is, nu best wel verlegen was. Moet altijd erg om hem lachen, is een leuke jongen. Het is hier in Malawi ongepast om als jongen en meisje met elkaar af te spreken o.i.d., best jammer dat het afspreken buiten werktijd daardoor niet echt lukt. Misschien komt er nog een keer van om met een grotere groep met hem af te spreken.

Vrijdag was het eindelijk zover: de rechtszaak gehad nadat het wel 5 of 6 keer was uitgesteld. We moesten er om 9 uur zijn, maar de eerste 2,5 uur was de officier nergens te bekennen. Om 12 uur begon uiteindelijk de rechtszaak. ’s Ochtends had ik 2 andere rechtszaken gezien: het was gewoon in een open ruimte. Gelukkig zaten wij wel in een afgesloten ruimte. Het verliep allemaal best officieel. Heb een boete gekregen: schuldig bevonden i.v.m. harder gereden dan 50 km/h (deze snelheidslimiet was echter helemaal niet aangegeven op de plek van het ongeluk, dus had geen idee dat je daar zachter moest rijden..) en die boete terplekke cash betaald. Dus nu is het juridische gedeelte afgerond, moet alleen nog m’n rijbewijs ophalen van het politiebureau in Nathenje.

Vlak na de rechtszaak voelde ik me even aardig down: het blijft toch confronterend en intens als het ongeluk dan zo besproken wordt in de rechtskamer en was aardig zenuwachtig geweest. Later kwam vooral ook de opluchting dat het erop zit en ik me er niet meer druk over hoef te maken of de rechtszaak nog op tijd plaats zou vinden voor mijn vertrek. Het heeft me wel flink wat energie gekost afgelopen vrijdag, maar dat is ook niet gek. Gisterenmiddag een BBQ gehad i.v.m. de verjaardag van Anna en het (voorlopige) vertrek van medical director Tim Fader. Was een gezellige middag/avond en gaf ook wat afleiding van de dag ervoor.

Vanochtend even lekker wat tijd voor mezelf genomen, vanmiddag gaan we bij onze huishoudster thuis langs in de village. Ben benieuwd om te zien hoe zij woont en haar familie te ontmoeten!

Oh ja, we hebben een huisdier sinds gisteren. Lizzy en wat andere kinderen hadden een klein zwerfhondje gevonden. Ik ben niet bepaald een dierenvriend, maar het is wel een schattig hondje en mooi om te zien hoe Lizzy voor het beestje zorgt!

1. Alinda:
    9 juni 2019
    Vanuit een zonnig barneveld weer een dikke doei! Altijd fijn je verhalen te lezen en foto's te kijken, bijzonder hoeveel mensen je ontmoeten mag. We eten vandaag een ijsje op je gezondheid;-) je telefonisch bereiken is nog niet gelukt, je hebt het druk zat als ik het zo lees ;-)
    Fijn dat je wat afleiding had afgelopen dagen. Mooie pinksterdag vandaag, xxx
  2. Harry Broekhuizen:
    20 juni 2019
    Hoi Mar,
    Nog vier weken, wouw, dat is het zo.
    Laat het goed tot je door dringen, wat een ervaring.
    De moeite waard om er een mooi boek van te maken.
    Kijk er wel naar uit dat je weer veilig thuis bent.
    Neem je rust en geniet nog.
    XXX Je trotse Pa