Week 35 t/m 37

27 juni 2019 - Nkhoma Mission, Malawi

Tijd voor een nieuwe blog, waarschijnlijk één van de laatste. Morgen over 3 weken zit ik al in het vliegtuig… Afscheid nemen van alles en iedereen hier zal lastig zijn, maar merk dat ik er ook wel weer aan toe ben om naar huis te gaan.

Zondag 9 juni gingen we bij onze huishoudster langs: leuk om een kijkje te hebben in hoe zij woont. Zij genoot er ook zichtbaar van dat we langs kwamen:). Ze heeft in ieder geval wat stoelen in haar huisje en haar man is bezig met het bouwen van een nieuw huis. Daar gaat wel wat tijd overheen aangezien het best duur is voldoende stenen en cement te kopen voor hun.

De laatste tijd doen we niet zo vaak meer spelletjes als voorheen, maar 11 juni toch weer eens gezellig een kaartspel Golf gedaan met Jaco, Anna en Geerten. Blijft een leuk spel wat ik vast ook in Nederland nog wel eens zal blijven doen.

Lizzy heeft haar school in Lilongwe woensdag 12 juni al afgerond, ze heeft meerdere certificaten gehad! Er was een speciale ochtend waarin die werden uitgereikt. Leuk om te zienJ. Ik verwacht tot eind volgende week nog bijles te geven, dat we dan door de stof heen zijn. Lekker voor haar als ze dan écht vakantie kan houden! Ze heeft hard gewerkt afgelopen jaar! Er komen vrienden uit Nederland over voor Sigrid begin juli en zij verblijven graag in ons huis, de laatste 2 weken in Malawi zal ik bij Isabelle wonen.

Ben nu relatief wat minder in het ziekenhuis omdat ik ’s ochtends nu bijles geef. ’s Middags heb ik dan wat minder tijd en zijn soms de collega’s met wie ik wil overleggen/die kunnen vertalen er niet meer. Het is relatief niet heel druk, maar er liggen helaas wel een aantal kinderen op de brandwondenafdeling. Één meisje heeft bijvoorbeeld parrafine over zich heen gekregen, ligt al bijna 4 maanden opgenomen. Haar voedingsstatus is niet goed, ze weegt maar iets meer dan 6 kg terwijl ze bijna 1,5 jaar is. Heftig dat ze helemaal niet kan lachen en haar hele lichaam is ontzettend verkrampt… Hopelijk komt ze met sondevoeding mooi aan, Sigrid vervolgt dit meisje verder.
Verder nog een man met waarschijnlijk een Karposisarcoom op zijn dijbeen, een tumor die vaker voorkomt bij mensen met HIV. Goeiedag, wat ziet dat er naar uit! Ben benieuwd of ze hem nog kunnen opereren. Er is nu een Nederlandse chirurg voor 3 maanden in Malawi, dat is in ieder geval gunstig!

Donderdag 13 juni ’s avonds gegeten met Jaco en Anna bij de cottage girls. Was gezellig!

Vrijdag 14 juni op bezoek geweest bij Laura en haar familie. Verpleegkundestudent Annelys (met wie ik ook in december op safari was) was een paar maanden terug bij Laura betrokken en wilde graag weten hoe het nu met de familie ging. Leuk om ze op te zoeken! Deze dag ook bloed gegeven: ze hebben altijd een groot tekort in het ziekenhuis. Er zijn veel patiënten met bloedarmoede en aan de andere kant maar weinig mensen die bloed doneren. Hopelijk kunnen ze daar een structurele oplossing voor vinden.

Zondag 16 juni kreeg ik een bal belabberd op m’n duim tijdens volleybal. Man, wat deed dat zeer, ging bijna onderuit! Gelukkig werd de pijn de volgende dag een stuk beter te handelen, voor de zekerheid nog wel even een foto gemaakt. Eerste x-ray in m’n leven (op die bij de tandarts na dan:P). Gelukkig geen breuk, maar wel flink gekneusd en waarschijnlijk scheurtje in m’n duimband. Kan hem inmiddels alweer wat meer gebruiken en hij is minder blauw en gezwollen. Helaas nog even geen volleybal voor mij…

Dinsdag 18 juni de familie van het meisje van het ongeluk opnieuw bezocht. In de laatste week van mijn tijd hier in Malawi zal ik nog één keer bij ze langs gaan.

Vorig weekend zijn we met een groep van zeven (Anna, Jaco, Pauline, Leonie, Geerten, Erwin en ik) naar Zomba geweest. Een weekendje kamperen op zo’n 2000 meter hoogte. De eerste nacht viel het mee met de kou, maar de tweede nacht was aardig frisjes. Wat een mieren krioelden er vlak voor onze tent en die konden lelijk bijten ook:P. Na het verplaatsen van de tent gelukkig niet meer zo last van gehad. Zaterdag liepen we naar de William Falls, waar iedereen (behalve ik) het koude water in dook. ’s Middags gingen ze volleyballen, er sloten ook een aantal moslimvrouwen aan en zij speelden fanatiek mee. Ondertussen speelde een boxje allemaal worshipnummers! Zondagochtend samen muziek gemaakt en hadden we interessante discussies over o.a. de doop, verschillende kerken en man-vrouwverhouding. Geeft wel weer stof tot nadenken. ’s Middags wilden we naar huis maar toen deden de eerste twee versnellingen van Jaco en Anna’s auto het niet. Probeer dan maar eens naar huis te komen:S. Uiteindelijk zijn we toen met z’n vijven in Geertens auto al naar huis gegaan, terwijl Anna en Jaco hun auto lieten maken bij de garage. Was een gezellig weekend, misschien wel m’n laatste weekendje weg hier in Malawi?!

Afgelopen maandagavond heb ik m’n eerste sollicitatiegesprek én een hospiteeravond gedaan via Whatsapp Videobellen. Heb de kamer gekregen: ga in Amersfoort wonen per augustus! Aardig kleine kamer, maar mooi huis en gezellige meiden. Amsterdam is vanuit Amersfoort ook net wat beter te doen dan vanuit Barneveld. Één van die meiden had ik een paar keer bij het zwembad in Lilongwe gezien, grappig! M’n sollicitatie leek ook wel goed te gaan, hoor eind van deze week daar meer over. Ben benieuwd!

Op naar nog een paar mooie weken hier en dan weer nieuwe uitdagingen in Nederland!

1. Harry Broekhuizen:
    Hoi,
    Ik zie je alleen maar met een mooie glimlach:)
    Pas op met vollyballen !!!
    Wel een mooie actie. (je kwam 3 cm van de grond hahahaha:) )
    Leuk weer zo'n bericht.
    Mar , ik hou van jou.

Doei,doei dikke drukkie XXX Pa
  2. Ina van Bladeren:
    27 juni 2019
    Wauw nu gaat het echt snel.!! Nog even lekker genieten! Top dat je al veel kunt regelen voor dr je thuis bent!! Succes en sterkte met afronden en afscheid nemen!!
  3. Ronald:
    27 juni 2019
    Bedankt weer voor de update! Lees het graag.
  4. Alinda:
    27 juni 2019
    Prachtig! En wat gaaf, kamer in amersfoort, gefeliciteerd! Kom ik even bakje doen uit mn werk :-)
    Benieuwd ook naar je toekomstige job.. eerst maar even nog veel genieten van de laatste weken, dikke zoen!
  5. Lisette Onderwater:
    4 juli 2019
    Wat een toffe verhalen steeds
    Zo knap dat je je dromen zo achter na gaat! Ge-wel-dig! Waar in amersfoort ga je wonen?
    Veilige terug reis en geniet nog maar goed de laatste dagen!