Week 1

17 oktober 2018 - Nkhoma, Malawi

Vandaag zit ik hier alweer een week, tijd voor een nieuwe blog!

De eerste dagen in de lodge waren leuk, donderdagavond in de keuken waren er meerdere Nederlandse en Duitse studenten, ze vertelden mooie verhalen over wat ze hadden meegemaakt of over bepaalde cultuurverschillen. Helaas zijn de meesten weer vertrokken afgelopen weekend.

In het ziekenhuis heb ik de clinical officer van de kinderafdeling ontmoet toen ik even met Sigrid mee ging. Op dat moment werd een erg ondervoed jongetje opgenomen, was wel heftig om te zien! Ook heb ik kennis gemaakt met Nicole. Op dit moment verblijven zo’n 14 kinderen in haar huis, van wie de familie niet voor ze kan zorgen. De kinderen genieten ervan als je ze wat extra aandacht geeft, maar vinden het lastig als je dan weer vertrekt.

Één kindje uit dit huis heeft 2 nachten bij ons geslapen. Gaat om een meisje van 3,5 maand dat nog maar iets meer dan 4 kg weegt. Ze had koorts en drinkt al sinds de geboorte slecht, maar het is onduidelijk waaraan dat ligt. Toen ze bij ons sliep kon Sigrid goed de intake bijhouden en gaf ze haar zo nodig via de sonde wat extra melk/ORS bij. Het kindje huilde veel, voelde zich echt niet lekker. Als je haar oppakte en heen en weer wiegde, werd ze rustig en viel ze soms in slaap. Spannend hoe het verder met haar gaat, ze is nu weer terug in het huis van Nicole, had vanochtend gelukkig geen koorts meer.

Afgelopen zaterdag zijn we naar ons nieuwe huis verhuisd. Wat een ruim huis is het, heb een eigen slaap- en badkamer. Zondag beetje rustig aan gedaan en spullen uitgepakt. Maandag was het moederdag, ’s middags gingen we zwemmen bij een café in Lilongwe. Een groot contrast was de inrichting van dit café ten opzichte van de rest van Malawi, zo luxe! Lizzy genoot van het zwemmen en ik vond het ook heerlijk om af te koelen in dat water.

Gisteren was een vervelende dag, had iets van een voedselinfectie te pakken, we waren alle drie niet lekker. Bijna de hele dag geslapen, ’s avonds voor de zekerheid een malariatest laten doen in het ziekenhuis, maar die was gelukkig negatief. Wel viel ik bijna flauw en moest ik overgeven bij het ziekenhuis:P. Meteen naar bed gegaan toen we thuis kwamen en gelukkig voelde ik me vanochtend weer aardig goed.

Vanochtend een poos huiswerkbegeleiding met Lizzy gedaan, ze deed goed haar best en we hebben dus flink wat kunnen doen (rekenen, taal en spelling). Ik vind het leuk om haar daarbij te helpen, maar merk dat ik soms ook nog wel aan het zoeken ben hoe ik iets duidelijk kan uitleggen. Bijles aan middelbare scholieren is dan toch wat andere koek dan de stof van groep 4 uitleggen.
Lizzy houdt erg van spelletjes doen, bijna iedere dag doen we wel een paar potjes ‘pesten’. Vandaag maakte ze me dik in!

Wist je dat:
-er hier apen in de bomen hangen, 's avonds kun je ze soms zien.
-vorige week een meisje naar me toen kwam rennen met een open flesje water. Ik dacht dat ze me nat wilde gooien, maar ze gaf me een knuffel:).
-de mensen hier erg vriendelijk zijn, bijna iedereen groet elkaar. Ook toen ik in het begin vaak de weg niet kon vinden hielpen de Malawianen me de weg te vinden.
-we alleen tussen 5 en 8 uur ’s ochtends en ’s avonds water hebben. Stroom hebben we op bepaalde tijden, vandaag hadden we tussen 10 en 16 uur geen stroom. Per dag verschilt het tijdschema dat we stroom hebben.
-ze hier geen vuilstortverwerking hebben. Ze gooien het afval op een hoop en zetten het dan in de fik. Stinkt nogal vind ik!
-eten is hier best duur en het smaakt allemaal behoorlijk anders. De pindakaas zit bijv. bomvol suiker en de kip is ontzettend zout. Best lastig om voldoende te variëren en enigzins gezond te eten!
-er iedere dag mensen op de stoep staan die om geld vragen, gisteren zat er al om 5.15 uur een vrouw in onze tuin.
-het hier erg droog is nu, er is amper regen gevallen de afgelopen week. Vanaf november begint het regenseizoen, dan wordt het ook warmer. Nu is het telkens tussen de 25-30 graden, goed te doen!

1. Petra:
    17 oktober 2018
    Fijn om weer wat van je te horen!
    Leuk ook die foto's.
    Liefs Petra
  2. Alinda:
    17 oktober 2018
    Wat een mooie uitdrukking heb je Marleen, prachtfotos, fijn dat je niet zieker bent geworden en je al zoveel hebt kunnen betekenen!
    Liefs van ons
  3. Fleur Bokhorst:
    Hoi mar!!

Leuk om te lezen allemaal zeg. Vooral de weetjes haha. En een lekker temperatuurden ook. Hier was het afgelopen dagen ook warm, gek landje. Maar dat zal vast snel over zijn dus geniet er maar lekker van. Sowieso alles wat er om je heen gebeurd. Zo’n 10 maanden lijkt lang maar voor je het weet is het voorbij, dus geniet!!! En ik blijf lekker je blogs lezen, super leuk. Doe voorzichtig he.

Kussies
  4. Monique Cameron:
    Mooi marleen
  5. Tamara:
    19 oktober 2018
    Marleen wat bijzonder om mee te lezen! Veel succes met alles wat je meemaakt. Wat vervelend dat je niet lekker was. Sterkte!
    Hopelijk knap je gauw weer helemaal op!
    Groetjes Tamara
  6. Ronald:
    21 oktober 2018
    Bedankt voor je verslag, leuk om je te volgen zo.
  7. Elke:
    22 oktober 2018
    Ahhh Marleen, wat tof om je koppie te zien, nu zes, zeven (??) jaar later sinds de eerste klas! Mooi avontuur, ben ook best een beetje trots haha.
  8. Marian en Henk:
    26 oktober 2018
    Wat mooi om je verslagen te lezen Marleen en je fotoos te zien. Hopelijk blijf je nu even gezond.