Week 10

21 december 2018 - Nkhoma Mission, Malawi

Deze week veel leuke dingen gedaan. Donderdagavond was er een Schotse avond. Ik was net te laat voor het dansgedeelte, wat jammer nou;). Zaterdagavond hield Maria haar verjaardag, was leuk!

Zondagochtend gingen we naar de kerk in Lilongwe, waarna Annelys, Julia (2 HBO-V studenten) en ik naar Karin werden gebracht. Zij heeft ook een poos in Nkhoma gewerkt, maar woont nu in Lilongwe en houdt zich bezig met het aanleren aan mensen in de dorpjes hoe ze akkers kunnen verbouwen. Ook zorgt ze voor een Malawiaans meisje, die ze binnenkort officieel hoopt te mogen adopteren. We hebben bij Karin overnacht zodat we alvast in Lilongwe waren en we maandagochtend niet in alle vroegte een minibus hoefden te nemen vanuit Nkhoma. Maandagochtend was het dan zover: op naar onze 4-daagse safari in het South Luangwapark in Zambia. Bij de grens verliep het best vlotjes en na ong. 6 uur rijden kwamen we aan op onze bestemming. Toevallig waren Minke en Anton met hun kinderen en Antons ouders ook op dezelfde dagen op safari, gezellig!

Dinsdagochtend stonden we al om 5.00 uur op, om 6.00 uur begon de eerste gamedrive. Wat een prachtig park, groot ook: wel 9000 km2! De eerste ochtend zagen we o.a. al impala’s, apen, olifanten, nijlpaarden, exotische soorten vogels, zebra’s, giraffes, krokodillen en zwijnen. ’s Middags even lekker gezwommen, het was erg warm. Eind van de middag de tweede gamedrive, waarbij we zelfs een leeuw en een luipaard hebben gezien! Het had de dagen ervoor best wel hard geregend, dus op een gegeven moment zaten we erg vast in de modder. We moesten allemaal de auto uit en een andere auto trok onze wagen er met een sleeptouw weer uit.

Dan denk je dat bijna alle dieren van het park al hebt gehad, maar woensdag zagen we nog wilde honden, kudu’s, hyena’s, genetkatten en bepaalde roofvogels. Ook kwamen een klein dood olifantje tegen, sneu! ’s Avonds hadden we tijdens de pauze een prachtig uitzicht op de rivier, waar een boel nijlpaarden in zaten.

Vanaf dinsdag waren er wat nieuwe mensen op de camping gekomen: twee Grieken, één Fransman en 1 Zweed. Het bleek dat zij ook in Malawi zitten. Ze zijn hier als Jehova’s getuigen: praten veel met mensen over hun geloof en doen bepaalde bouwprojecten. ’s Middags in het zwembad interessante gesprekken met ze gehad, ik had nog nooit iemand van de Jehova’s echt gesproken. Waren leuke mensen, wie weet komen ze nog een keer naar Nkhoma! Donderdag zat de safari er al weer op. Onderweg hadden we een stop bij een Textielfabriek. Ze verkochten daar echt mooie spullen als kussenslopen, tasjes, tafelkleden etc. Helaas best wel prijzig. Rond 14.00 kwamen we weer aan in Lilongwe en konden we even later met mensen mee rijden naar Nkhoma. Al met al vond ik het echt bijzonder om al die dieren te zien, ben ik blij dat ik geweest ben! Naast foto’s van de dieren, staat m’n telefoon ook vol met plaatjes van mooie luchten!

Wist je dat: -de nijlpaarden ’s avonds rond de tenten kunnen lopen? Het daardoor verplicht was om met bewaker naar het wc-gebouwtje te lopen als je ’s nachts naar de wc moest?

-je stroom kreeg bij het douchen als je de doucheknoppen aanraakte? Geen feest!

-we heerlijk hebben gegeten op de camping: kregen ’s middags zelfs ook telkens een warme maaltijd!

-dat ik het stiekem best een beetje eng vond toen we zo dichtbij de leeuw stonden? Ook houd ik niet zo van krokodillen, maar die kwamen gelukkig niet dichtbij de tenten.

-dat er in de textielfabriek lijntjes worden gemaakt van bloem op de kleden? Als je die hard geworden lijntjes er later afschraapt, krijg je mooie witte lijnen.

-dat je ondanks dat je geen gele koorts kunt oplopen in Zambia, je er toch een geldig vaccinatiecertificaat voor moet hebben:P?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Alinda:
    21 december 2018
    Wow.... fantastisch klinkt dat, helemaal niet jaloers....! Geniet ervan Marleen!
    En ben ik nou eens de eerste...;-)
  2. Alinda:
    21 december 2018
    En natuurlijk een mooi kerstfeest ook voor jou Marleen we denken aan je! Een druilerige tijd hier dus je hoeft geen heimwee te hebben... ;-) zegen voor jou! Xxx
  3. Harry Broekhuizen:
    23 december 2018
    Hoi Mar,

Weer een mooie ervaring erbij.
    Stiekum vind ik het wel fijn dat je veilig terug bent. Wel tof hoor die foto's. Vooral die mooie glimlach op jou gezicht vind ik mooi :-) Doei, Daddy knuffel XXX

Alinda Foei :-(
  4. Ronald:
    23 december 2018
    Helemaal mooi allemaal!
  5. Ina van Bladeren:
    27 december 2018
    Wat een geweldige ervaringen Marleen !!!Vooral genieten!