Week 9

13 december 2018 - Nkhoma, Malawi

Vrijdagavond Sinterklaas gevierd bij ons thuis met een Amerikaans gezin en Nicole en haar kinderen. De kinderen vonden het erg leuk, was leuk om te zien! De Amerikaanse Sint deed het erg goed, ondanks dat hij zelf alleen met Santa Claus bekend was. Sint had voor mij ook een cadeautje meegenomen, een mooie houten schaal!

Afgelopen weekend met Daphne, Julia en Maarten naar Zomba geweest. Wat een mooie omgeving, lekker groen! We hebben ook wat aardbeien, bramen, passievruchten etc. kunnen kopen. Bij de Emperor's view hadden we een mooi uitzicht over Zomba. ’s Avonds in een Italiaans restaurant gegeten, was heerlijk! In het hostel sliepen we op een dorm met een groep Malawianen. Ze hadden een zootje gemaakt van de kamer, er lag wat kip op de grond waar ik later in stond:P. Ook kletsten ze tot ’s avonds laat, maar gelukkig heb ik toch een prima nacht kunnen maken. Zondag een poos spelletjes gedaan bij een soort stuwmeertje. De terugweg van Zomba naar Nkhoma was nog even spannend toen de auto kuren kreeg (iets met de stuurbekrachtiging, vraag me niet wat), terwijl het ontzettend hard regende. Gelukkig konden we de verhuurder bellen en kon het makkelijk worden opgelost!

Toen ik thuis kwam bleek een meisje met het nefrotisch syndroom van de kinderafdeling overleden te zijn, waar Sigrid lang veel zorg aan had gegeven. Ook hoorde ik van het overlijden van een 19-jarig meisje van de medical ward, aan wie ik eerder ook voedingsadvies had gegeven. Tel daar de overlijdens van die week eerder nog bij op: wat een ellende zie je hier af en toe…

Gelukkig zijn er ook veel mensen op de afdelingen die snel opknappen en snel weer met ontslag mogen. Op de poli afgelopen week had ik naast een paar nieuwe patiënten ook voor het eerst wat evaluaties. Het was leuk om te zien hoe goed een vrouw met overgewicht en een hoge bloeddruk de adviezen had opgepakt. Waar de bovendruk 1 maand terug nog 160 was, was hij nu mooi gedaald naar 111!

Gisteren weer bij de lodge gegeten en een kaartspel gedaan. Morgen vertrekken Daphne en Julia alweer, dan zijn er geen coassistenten meer tot in januari! Wel jammer.

Lizzy heeft morgen haar laatste schooldag hier en heeft dan lekker 3 weken vrij van school. Omdat ze in NL 2 weken vrij hebben, moeten we hier nog wel wat Nederlands huiswerk maken ergens de komende weken. As. maandag ga ik met Annelys en Julia (2 verpleegkundestudenten) naar Zambia toe, om daar een safari te doen in het South Luangwapark. Ben heel benieuwd, wordt voor mij de eerste safari! Wel een fiks eind rijden, maar ook wel leuk om dan wat meer van Malawi en Zambia te zien!

Ik heb inmiddels flink kennis gemaakt met het regenseizoen. Wat een regen kan hier vallen! Op een gegeven moment zakte m’n voet helemaal in de modder weg toen ik naar huis liep, daar gingen m’n tot dan toe nog nette Birkenstocks:P. Veel mensen zijn nu hard bezig met planten van zaden om hun eigen gewassen te verbouwen, daarvoor komt die regen goed van pas!

1. Harry Broekhuizen:
    13 december 2018
    Joo leuk ff vakantie zo. Als jij dit hier zou lezen wat zou je dan denken.? Joo wat een avontuur. Love you XXX Daddy. I am the first :) :) :)
  2. Alinda:
    14 december 2018
    Wat maak jij veel mee in korte tijd.... Dank voor het delen van alle indrukken, de mooie en de moeilijke..
    Hier wordt het langzaam winter, feest van het Licht! Take care girl en mooie safari gewenst!
  3. Lisette Onderwater:
    15 december 2018
    Ontzettend leuk om te lezen wat je daar allemaal beleefd ! Wat een mooie foto's, volgens mij echt een prachtig gebied daar! Geniet !
  4. Els vd Vliet:
    17 december 2018
    Hoi Marleen, via je vader bij deze blog terecht gekomen. Wat een belevenis, mooi en heftig. Een ervaring die niemand je meer afneemt.
    Fijne zomerse kerstdagen 😀
  5. Marian en Henk:
    20 december 2018
    Hoi Marleen,
    Ja, wat leef je daar in een andere wereld! Best heftig zo te lezen aan je verhalen. We hopen dat je deze weken weer bij kunt tanken en kunt genieten van alles wat je ziet.
    Gezegende kerstdagen en een hoopvol 2019 toegewenst!