Week 13

11 januari 2019 - Nkhoma, Malawi

Zaterdagmiddag weer genoten van de kinderen bij Nicole. Toen we naar huis gingen, kon Sigrid haar powerbank niet vinden en die van mij bleek ook weg te zijn inclusief oplader! Er was dus ingebroken in ons huis! Van Sigrid was er ook nog geld weg. Raar want de deuren zaten allemaal op slot. Misschien dat er een klein kindje door het raam is binnen gekomen en toen wat spullen uit de woonkamer heeft gepakt of dat iemand de sleutel van ons huis heeft nagemaakt.
Gelukkig dat onze laptops op onze kamers lagen en die niet meegenomen zijn…

Op de poli was het afgelopen dinsdag errug druk. De gang zat helemaal vol en zelfs ook op de trap zaten al veel mensen vroeg in de ochtend te wachten. Bij één patiënt was de bloeddruk sinds het vorige consult weer goed gezakt, mooi om te zien! Daarna even met Catherine aan mijn presentatie over o.a. het vak diëtist en ondervoeding gezeten, fijn wat feedback van haar te hebben gekregen.
Eigenlijk zou ik vandaag presenteren, maar dit ging niet door aangezien er veel mensen nog op vakantie waren. Ben benieuwd hoe er volgende week vrijdag op m’n presentatie gereageerd wordt. Het kan er soms flink pittig aan toe gaan bij de ochtendoverdracht namelijk, vooral als er veranderingen worden voorgedragen. Nu wordt er niet op ondervoeding gescreend, wat ik al kort ga aanstippen dat we die kant wel op willen..

In de kliniek deze week weer wat heftige dingen gezien. Op de medical ligt een heel ondervoed meisje van 18 jaar. Ze weegt maar 33 kg, heeft een BMI van 14,7 (hoort boven de 18,5 te zijn). Je ziet aan haar dat ze erg oncomfortabel ligt en ze heeft ook moeite met lopen (had eerst ook veel vocht in haar benen door de ondervoeding). De clinical officer had haar eigenlijk al 3 dagen terug ontslagen, maar omdat haar familie de ziekenhuisrekening niet kan betalen lag ze er vandaag nog steeds. Ze wonen een eind weg van Nkhoma en hebben thuis alleen nog een beetje maïsbloem. Daarna alleen nog wat groenten die ze zelf verbouwen, maar dat levert amper calorieën. Aangezien ze ontzettend arm zijn, zou het ook niet haalbaar zijn om iedere 2 weken terug te komen voor een nieuwe lading chiponde (pindakaasachtig spul). Ik maakte me best wel zorgen hierom, vroeg me echt af of ze het gaat overleven als ze naar huis gaat in deze conditie en zonder die bijvoeding te kunnen gebruiken voor langere tijd. Vandaag met dr. Sam besloten om haar toch nog wat langer opgenomen te houden, hopelijk komt ze geleidelijk wat aan! Vandaag ook 2 ondervoede mannen gezien en bijvoeding voorgeschreven. Tot mijn verbazing was één van hen 2 uur later overleden, had ik niet aan zien komen bij hem…

Afgelopen week ’s avonds weer veel leuke dingen gedaan: dinsdag pizza gegeten met wat meiden bij Hopes Inn, woensdag film gekeken met Maria en gisterenavond ook bij de lodge gekletst met Maria en Sophie (zij is een net aangekomen co-assistent). Gezellige mensen en goed om met elkaar te kunnen delen wat je allemaal meemaakt.

Ben nu best wel moe van veel indrukken de afgelopen week, dus ga genieten van een rustig weekend! Heb tot nu toe nog geen auto gereden hier, waarschijnlijk zondag voor het eerst zelf rijden naar de kerk. Ben benieuwd!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fleur Bokhorst:
    11 januari 2019
    Och mar wat een heftige dingen weer... je moet er maar tegen kunnen. Respect hoor!!! Hopelijk kan je dit weekend inderdaad even flink uitrusten xxxxx
  2. Harry Broekhuizen:
    11 januari 2019
    Hoi Mar,
    Op de foto zie ik jou stralen.
    Mooi om dat te zien en ook tof dat je mag genieten van de kinderen bij Nicole.
    Goed voor de balans van moeilijke momenten.
    Ik wens jou Gods nabijheid daar.
    Heeeeele dikke Knuffel XXXXXXX
  3. Imkea:
    12 januari 2019
    Tjonge, je maakt veel mee...

Liefs