Week 15+16

28 januari 2019 - Nkhoma Mission, Malawi

Hoe is het bij jullie? Gek idee dat er bij jullie sneeuw lag, of misschien nog wel ligt! Die kou is hier ver te zoeken!

Zaterdag afscheidsfeestje van Annelys en Julia gehad (met hun was ik op safari in december). Vind het jammer dat ze weg zijn, maar ze komen komend weekend nog even terug na hun rondreis. Ondanks dat ik het jammer vind dat de meeste studenten meestal weer sneller uit Nkhoma vertrekken dan ik, is het ook wel bijzonder om zoveel mensen uit verschillende landen te ontmoeten hier en je bouwt vaak toch in relatief korte tijd een hechte band op!

Zondag met wat Nederlanders en Amerikanen de berg beklommen, eindelijk de top bereikt! Wat een mooi uitzicht op de top! Wel pittige wandeling ook (sommige stukjes echt met handen en voeten klauteren) en hoewel de zon niet heel erg lang leek te schijnen toch best wel verbrand..

Sinds vorige week rijd ik 2 x per week naar Lilongwe om Lizzy op te halen van school, gaat best goed. Vandaag alleen al m’n eerste bekeuring te pakken:P. Er zijn echter bijna geen snelheidsbordjes, dus ik reed 100 op een stukje waar ik blijkbaar nog 50 km/h mocht. Gelukkig zijn de bekeuringen hier niet zo duur als in NL (12 euro), maar hopelijk gebeurt het niet te vaak.

Maandag een gesprek met de medical director van het ziekenhuis gehad. Hij had nog wat goede ideeën: bijv. om wat meer gezondheidsvoorlichting erbij te pakken ter preventie van welvaartsziekten als diabetes, hoge bloeddruk etc. Leuk om hier over na te denken, maar merk dat er tot nu toe nog niet zoveel van komt, aangezien ik maar parttime in het ziekenhuis werk met de bijlessen en het rijden. Als het een ochtend echter rustig is op de afdeling, kan ik dit wat verder uit gaan werken.

Dinsdag het hele ondervoede 18-jarige meisje met ontslag gegaan, op hoop van zegen dat ze volgende week dinsdag met haar moeder weer terug naar het ziekenhuis komt voor dat pindakaasachtige spul! ’s Middags even bij het voetbalveld gekeken waar een groep aan het trainen was, ging er best fanatiek aan toe!

Afgelopen vrijdag zou ik eigenlijk een weekendje naar het meer gaan, maar dat is zaterdagochtend geworden voor Andrea, Maria en mij. Ze hadden al een intensieve dag gehad en we zouden anders een groot stuk door het donker hebben moeten rijden. Zaterdagochtend bleken er wat flinke barsten in de voorruit van Andrea’s auto te zitten, waarschijnlijk door een paar vallende mango’s veroorzaakt. Handig om in zo’n geval even je vader te kunnen vragen of het nog verantwoord is verder te rijden;). Onderweg kwamen we een fietser tegen met een levende geit op z’n schouders, wat een komisch gezicht! Het was genieten aan het meer: we zaten in een fijn huis en het was zaterdag lekker weer! ’s Middags een korte boottocht gemaakt en ‘s avonds de typisch Malawiaanse vis gegeten (chambo) en Sofie’s verjaardag gevierd. Gisterenochtend regende het ’s ochtends helaas nogal, dus vooral spelletjes gedaan en spullen gepakt. Na een stop op de wood market en wat te hebben gegeten in de stad weer veilig in Nkhoma aangekomen.

Vanochtend weer langs wat ondervoede mannen geweest, vaak hebben ze TBC en/of HIV. Hopelijk sterken ze wat aan met de likuna phala (een combinatie van maïsmeel en soja) en die pindakaasboterzakjes. Soms word ik er wel moe van als die zakjes op blijken te zijn, daar moet ik nog regelmatig achteraan. Op de chirurgie liggen sommige patiënten echt al ellendig lang, met o.a. wonden die maar niet dicht gaan.. Jongetje van een jaar of 13 ligt er al sinds m'n eerste week in het ziekenhuis!

Vandaag m’n jurkjes afgehaald bij de tailor. Na wat verstelwerk zitten ze nu goed, nu een paar keer wassen voordat de stof wat zachter en minder shiny wordt! Leuk aandenken in ieder geval!

1. Ria en de rest:
    28 januari 2019
    Wat leuk weer om je belevenissen te lezen en de foto's erbij te zien!! Wat leer jij veel mensen kennen, superleuk Marleen! Prachtig die geit op die man z'n schouders... Je maakt in het zh ook wel heftige dingen mee, fijn dat je toch ook je steentje daar met jouw kennis kan bijdragen. Hier is de sneeuw inmiddels weer weg, momenteel veel regen en wind, da's minder.. Dikke knuffel van ons, we zijn zo trots op je!!
  2. Harry Broekhuizen:
    28 januari 2019
    Hoi Mar,

Dikke knuffel van Ma :-)
    Mooi om te zien dat je tussen verschillende nationaliteiten leef.
    Allemaal mensen met verschillende achtergronden.
    Door je verhalen steeds op te schrijven word het een leuk boek,
    wat een mooie en bijzondere herinnering is voor jou.
    Vind het nog steeds super Tof hoor.
    Ben dankbaar en trots.
    Succes komende week: Take Care, Dikke Drukkie 's Pa XXX
  3. Alinda:
    29 januari 2019
    Ha, ik kwam net je pa tegen op de fiets in ons koude nederland en nu jou, virtueel met prachtige fotos, kleine wereld is het toch maar wat een verschillen... wat maakt ons dat toch klein.
    Dit draag je je hele leven mee marleen! Heel veel plezier nog op de plek waar je nu zo tot zegen mag zijn! Xxx enne volgende keer fotootje van je jurk:-)?