Week 17: Wist je dat

4 februari 2019 - Nkhoma Mission, Malawi

Vandaag alleen wat wist-je-datjes!

Wist je dat:
-Bijna alle mensen hier nsima eten als lunch en bij het avondeten? Vanavond at ik dit bij de Nursing college. Het grappige is dat je dan een bord met meerdere mensen deelt en je maakt met je hand (waag het niet om beide handen te gebruiken;) een klein bolletje van wat deeg, die je dan met wat groente of bonen op eet.
-Ik hier meer spelletjes doe dan ooit? Van Golf, Uno, Bang tot één of ander Mens-erger-je-niet-achtig spel.
-Het niet grappig is om op zaterdag met de auto in de stad te rijden? Wat een drukte! Sommige auto’s piepen hem gewoon voor je langs. Ook kwam ik achter een stoet met allemaal Islamitische jongens terecht.
-Ik binnenkort bij een oefenochtend van de band in de kerk ga kijken/meedoen. Hangt nog een beetje vanaf of ik vervoer naar de stad kan vinden op zaterdag- en zondagochtend voor het oefenen. Maar lijkt me tof om in die band te zingen!
-Het soms echt lastig te achterhalen is wat de oorzaak van iemands gewichtsverlies is? Soms dan komt er lichamelijk weinig uit de onderzoeken, dat je je afvraagt of er geen psychische factoren zijn die meespelen. Er is hier helaas erg weinig aandacht voor psychische klachten. Volgens mij zijn er 2 mental health nurses voor de mensen die psychiatrische medicatie gebruiken, maar verder zijn er geen psychologen of social workers in het ziekenhuis.
-Dat ik me hier extra bewust ben van hoe zonde het is als we voedsel verspillen? Er zijn zoveel mensen die te weinig geld hebben om voldoende eten te kopen…
-Het land echt zo mooi is met alle regen die er de afgelopen maanden is gevallen? Kan ik tijdens het autorijden wel van genieten als ik dan om me heen kijk!
-We de laatste tijd relatief weinig stroomafsluitingen hebben? En we ook het grootste deel van de dag water hebben? Erg fijn!
-Dat Malawianen het leuk vinden om blanke mensen een Malawiaanse bijnaam te geven? Ik werd Madalitso genoemd, wat Blessings betekent.
-De taal ellendig moeilijk blijft? Sommige woorden zijn voor ons Nederlanders echt lastig uit te spreken. Woorden die beginnen met bijvoorbeeld mp-, nk-, nd- of ng- zijn hier niet ongewoon!
Ik weet inmiddels wel aardig wat voedingsmiddelen in het Chichewa, maar het lukt me nog niet om hele zinnen te maken. Dus blijf in die zin wel afhankelijk van vertalers.
-Ik afgelopen week een rondleiding heb gehad bij P, B & J (Peanut butter and Jesus). Een deel van de zakjes met pindakaasachtig spul die we in het ziekenhuis gebruiken, komt uit deze fabriek. Was bijzonder om te zien op welke manier dat wordt geproduceerd!

1. Harry Broekhuizen:
    4 februari 2019
    Leuk hoor Mar.
    Ik altijd dacht dat jij een talenknobbel had :) Als je terug bent zal je nog wel eens moeten schakelen tussen daar en hier. Komt goed. Nou dag mevrouw Madalitso:) XXX
  2. Alinda:
    5 februari 2019
    Wat een prachtige naam! Leuk om te lezen weer. Een mooie week weer!
  3. Fleur Bokhorst:
    5 februari 2019
    Hoi marrie! Erg leuk weer om al jouw wist je datjes te lezen. Leuk om mee wakker te worden hier. Met het eten is zeker 1 hand voor het eten en 1 voor toilet zaken?
    Daaag malle sito. Offeee Madalitso hihi xxxxx