Week 19 t/m 21

4 maart 2019 - Nkhoma Mission, Malawi

Alweer bijna 3 weken terug dat ik m’n laatste blog schreef, tijd voor een nieuwe update!
Allereerst: m’n moeder komt met 2 van haar zussen half april deze kant op, zie ik zo naar uit! Na een paar dagen door te brengen in Nkhoma, zullen we wat gaan rondreizen in Malawi (o.a. de lake en Mount Mulanje).

Net als dat er bij jullie veel griep heerst, gaan er hier ook wat virussen de ronde. Twee weekenden terug was ik ook ziek, bleef ik doordeweeks hoesten en het weekend daarna kreeg ik weer koorts. Gelukkig inmiddels weer opgeknapt en weer actief:).

In het ziekenhuis is het relatief aardig druk geweest. De vader van Sofie had afgelopen week een seca-weegschaal voor me meegenomen en ook een paar lengtemeters vanuit Nederland. Heel blij mee, want de weegschalen uit het ziekenhuis zijn aardig bagger. We willen dat van alle patiënten de BMI gaat worden berekend. Komt nog wel veel bij kijken: de opnameformulieren moeten worden aangepast, wie gaat al die mensen zien (mogelijk zijn het er veel te veel om door mijzelf gezien te worden in de ochtenden) en hoe doen we dat met de al niet zo’n grote voorraad pindakaasboterzakjes en likuna phala (pappoeder?). Zitten nog wel veel haken en ogen aan dus, maar wel belangrijk dat dit gaat gebeuren! Er zullen nu ook best veel mensen helemaal niet opgemerkt worden als ondervoed en dus geen aanvullende voeding krijgen.

Dit weekend was er weer een ernstig ondervoede jongen van 15 jaar opgenomen, woog maar zo’n 23 kg. Was seropositief en zijn familie had ook weinig geld voor eten. Gisteren weer even langs gegaan, maar hij was helaas al overleden. Ook een andere chronisch zieke vrouw van 32 jaar die maar 31 kg woog en daarbij nog heel veel vocht in haar buik heeft. Gisteren bleek ze ineens om ontslag te hebben gevraagd en dus naar huis te zijn gegaan, ik vraag me echt af of ze wel (genoeg) pindakaaszakjes heeft gehad.. Frustrerende dingen! Laatst ook een man met TBC ontslagen zonder dat ze dat tegen me hadden gezegd, gelukkig wist ik dat een collega wist waar deze man woonde en heeft zij ervoor gezorgd dat die man het alsnog heeft gekregen.

Een weekend terug voor het eerst naar de kerk in Nkhoma geweest. Genoten van de muziek van allemaal verschillende koortjes. Als je daar voor het eerst komt, moet je blijkbaar een praatje voor de gemeente houden met waar je vandaan komt etc. Haha, had ik niet aan zien komen, maar wel gastvrij ontvangen. M'n koor is na een break van zo'n 2,5 maand ook eindelijk weer begonnen, wel een uitdaging die liedjes in Chichewa;).

Afgelopen week had Lizzy een paar dagen vrij, donderdag hebben we een middagje gezwommen in Lilongwe. Lizzy houdt erg van zwemmen, ik vond het ook relaxt! Dit weekend zijn Sigrid en Lizzy naar de Lake toe met vrienden uit Lilongwe. Leuk om te merken hoe zo’n weekend zich spontaan vult. Zaterdag even naar de markt geweest, gespeeld met de kinderen bij Nicole en naar het ziekenhuis. Voor ’s avonds had ik een groep uitgenodigd om bij ons te eten, was gezellig, waren met z’n tienen:). Had een soort shepherd pie gemaakt. Gisterenmiddag bij Leonie, Pauline en Amy gebruncht. Zijn echt leuke meiden. Ook gitaar gespeeld en liedjes gezongen. ’s Avonds door Jaco en Anna uitgenodigd om pizza te eten en daarna spelletje gedaan. Maarten zit nu in het vliegtuig. Wel gek idee, want hij was ongeveer tegelijk met mij hier in Malawi aangekomen. Ben nu trouwens over de helft van mijn tijd hier, de tijd zal vast voorbij vliegen nu!

Vandaag is het hier een nationale ‘feestdag’, Martelarendag. Dus ga er een rustig dagje van maken. Even naar Nicoles huis en misschien even een blokje om maken, de natuur blijft echt prachtig hier!

1. Harry Broekhuizen:
    4 maart 2019
    Hoi, ik zat met smart te wachten :)
    We weten hier goed hoe goed we het hier hebben.
    Een groot verschil met daar. Alleen jij zie het, en zit er midden in.
    Veel indrukken voor jou Mar, goed dat je wel geniet van allerlei bezigheden daar.
    Laat je lichtje schijnen Mar :)
    Een beleving die je altijd bij zal blijven.

Ben een trotse vader: XXX
  2. Fleur Bokhorst:
    Lieve mar,

Fijn om weer wat van je te kunnen lezen. Heftige verhalen weer, een jongen van 15 jaar... dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Trots op je dat je je zo inzet daar! Echt knap.

Gelukkig maak je ook genoeg leuke dingen mee zo te horen, mooi druk weekendje heb je gehad! En voor je het weet zijn je 2 tantes en je moesje bij je, ze hebben er zin in hoor!

Zet ‘m op daar!!!
    Xxxxx
  3. Anja:
    4 maart 2019
    Leuk Mar, ook super veel zin om je weer te zien. xxx
  4. Sanne:
    Lieve zus!!

Wat maak je daar veel mee! bijzonder om te lezen zo! Ik ben trots op je wat je daar allemaal doe voor die mensen! Ze kunnen je hulp hard gebruiken.
    Lekker genieten straks als moes met d r zussen je kant op komen! Heel veel succcess daaroo en spreek je snel!!

Love you! Dikke kus Sannn
  5. Ria en de rest:
    4 maart 2019
    Bijzonder weer om je belevenissen te lezen, Marleen! We misten ze al :) Wat superfijn dat het doorgaat, dat je moesje met haar zussen jouw kant snel opkomen! Wat zul je daar naar uitkijken! Echt zo trots op je Marleen, hoe goed werk je daar doet. Dikke knuffel van ons xxx