Week 5

14 november 2018 - Nkhoma, Malawi

Muli bwanji? Ndili bwino, kaya inu? (Hoe gaat het? Met mij gaat het goed, met jou?) Zo begint hier praktisch ieder gesprek, hoort echt bij de cultuur om dat altijd te vragen. Soms denken mensen dan dat je Chichewa kunt en beginnen ze op een flink tempo in het Chichewa terug te ratelen, maar veel verder dan 'hoe gaat het', 'sorry' en 'bedankt' kom ik nog niet;).

Vorige week donderdag naar Lilongwe geweest om m’n visum te verlengen. Vanaf de supermarkt met een tuktuk (zo’n klein karretje) naar de immigration office gereden. Daar schrok ik me een hoedje toen ik een grote groep mensen al voor de deur zag wachten, maar toen bleek dat ik voor m’n visum kwam kon ik al snel doorlopen naar een andere hoek van het gebouw. Dan kom je in een kamertje met zo’n 8 ambtenaren op een rijtje, de meeste met hun mobiel in de hand, druk kletsend met elkaar. Gelukkig was het redelijk snel gefikst, dus kan ik weer 2 maanden vooruit in Malawi:). Daarna nog even bij een restaurant wat kunnen lezen en wat boodschappen kunnen doen, voordat ik met Catherine (Amerikaanse arts) de kinderen weer op ging halen van de international school.

Afgelopen weekend was Nkhoma ‘studentloos’, want iedereen ging een weekendje weg naar Cape Maclear. We kwamen onderweg vlak langs de grens met Mozambique: ik kreeg zelfs een Welkom-in-Mozambique-sms. Na een 4 uur durend ritje kwamen we aan, wat was het mooi aan het meer! Zaterdag gingen we vissen op zo’n bootje: een stukje dubbelgevouwen teenslipper met draad, haakjes en kleine stukjes vis diende als hengel. Helaas had onze boot niks gevangen, de andere boot wel een grote vis. De vis werd door de locals heerlijk klaargemaakt toen we op een klein eilandje aankwamen. Ook even gesnorkeld, heleboel felblauwe visjes in het meer! Heb dit weekend ook 2 aardige verpleegkundestudenten beter leren kennen, zij blijven hier ook voor langere tijd (anders dan de co-assistenten die meestal na 4-6 weken weer vertrekken).

Gisteren weer spreekuur gehad. Gelukkig nu een weegschaal en lengtemeter tot mijn beschikking:).  Alle mensen van gisterenochtend hadden overgewicht, één vrouw had zelfs een BMI van 44. Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen hier een stuk kleiner zijn dan in NL. Sommige mensen bewegen veel als ze op een akker werken, maar een groot deel van de mensen blijkt behoorlijk inactief te zijn. Door dit spreekuur krijg ik steeds meer inzicht in het voedingspatroon hier en de knelpunten, dat is handig! Ook voor het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal.

Gisterenmiddag naar een studentenkoor geweest, kreeg ik energie van! Sommige liedjes zongen we in het Chichewa, maar gelukkig ook een paar Engelse liedjes. Heb ze een Taizélied aangeleerd, klonk uiteindelijk best goed meerstemmig! Ze oefenen 2 x per week, dus als het qua bijles even uitkomt ben ik zeker van plan om vaker naar dat koor te gaan! ’s Avonds bij de lodge gegeten met de studenten, ze hadden creatieve pizza’s gemaakt met naanbrood, smaakte goed en was gezellig! Er waren zelfs brownies als toetje. Ik had m’n gitaar meegenomen, met een groepje wat liedjes gezongen. Helaas is Jessie (een Amerikaanse dokter) vanochtend weer vertrokken, was zo’n leuk mens!

De temperatuur begint al wat op te lopen, je kunt merken dat het hier steeds meer richting de zomer gaat! Wel apart idee dat het bij jullie herfst is. Over een maandje komen de feestdagen er al weer aan. Lizzy heeft 3 weken kerstvakantie, dus ben ik ook vrij om te reizen, nog even kijken wat ik doe!

PS. Zie voor meer foto's van afgelopen weekend het fotomapje, sommige vallen weg onder deze post.

1. Harry Broekhuizen:
    14 november 2018
    Leuk Mar,

Die foto met zon's ondergang is leuk.
    lkkr blijven zingen hoor(en gitaar spelen:) )
    Dikke knuffel Daddy xxx
  2. Paul Broer:
    15 november 2018
    Hoi Marleen, heel leuk om je zo te kunnen volgen in Afrika. Veel succes en zegen gewenst met je werk. Groetjes van Paul, Fellorance en Diederik.
  3. Wim vd Bor:
    18 november 2018
    Mooie verhalen Marleen. Lijkt wel een vakantieverslag. Gelukkig tussen des regels door gelezen dat er ook nog gewerkt word.😜 dikke kus