Week 7

30 november 2018 - Nkhoma, Malawi

Terwijl ik deze blog aan het schrijven ben, luister ik naar de cd van m'n koor. Kost niks hier, omgerekend €1,20! Staan leuke liedjes op en kan ik mooi wat oefenen:). Een klein fragment heb ik geüpload als video, hebben jullie iets een beeld!

Vorige week zaterdag met Sigrid en Nicole naar een Christmasfair geweest op een internationale school in Lilongwe. Was erg druk. Waren veel leuke kraampjes met kleine hapjes/gerechtjes. Ik ging voor een Sri Lankees gerecht. Had ik dat maar niet gedaan, veel te pittig! Zondag heb ik met de lodgegroep de andere berg in Nkhoma beklommen. Waar we de vorige keer het pad niet konden vinden en daardoor de top niet bereikten, werkte het weer nu niet erg mee. Het regende en onweerde wat, dus het leek me verstandiger weer terug te gaan. Helemaal omdat ik hoorde dat de dag ervoor er 3 mensen waren geraakt door de bliksem van wie helaas twee mensen zijn omgekomen en de andere een beroerte heeft gehad. Desondanks vond ik het fijn om weer te wandelen en het is echt gezellig met de lodgegroep. Baal er best wel van dat ze bijna allemaal de komende weken weer gaan. Vandaag gaan we nog een weekendje weg naar een ander dorpje aan het meer, daar maar extra van genieten!

In het ziekenhuis weten de verpleegkundigen/artsen me steeds wat beter te vinden. Heb een paar dagen terug een overzicht met mogelijke indicaties voor voedingsadvies en een tabel opgehangen op de afdelingen waarop ze namen van patiënten kunnen opschrijven waar ik langs kan gaan. Tot nu toe werkt dat best goed! Op de kinderafdeling wist ik van de week niet wat ik zag. Ik dacht dat de leeftijd op het dossier niet klopte, maar het meisje bleek toch echt al ruim 9 jaar te zijn. Woog maar 11 kg!!! Zat ver onder de -3 SD. Ze kan niet meer lopen door de ondervoeding, ziet er erg zwak en ziek uit. Het is wonderlijk dat ze nog leeft. Ze huilt de afgelopen dagen best wel veel, dat gaat door merg en been als je dat hoort :(.

Van de week ook de baas van de Public Healthafdeling ontmoet, waarvoor Regina werkt. Was goed om hem te ontmoeten en als ik goede ideeën heb voor onderzoeksprojecten kan ik die inbrengen en kunnen we kijken wat mogelijk is. Regina leer ik steeds beter kennen en ook de Malawiaanse cultuur. Zo is hier de druk best hoog om na je studie een relatie te vinden, te trouwen en kinderen te krijgen. Gisteren belde haar opa om te vragen wanneer ze gaat trouwen en wanneer ze haar eerste kind gaat krijgen. Als het even niet lukt om een relatie te vinden, kan het dat je door familie aan iemand wordt gekoppeld. Hoorde ook dat er bij bruiloften in plaats van gefeliciteerd ‘ik ben blij dat ik me niet meer voor je hoef te schamen’ wordt gezegd. Ben je mooi klaar mee dus als je wat langer dan gebruikelijk single bent. Regina heeft in ieder geval een relatie en is van plan om in 2019 te trouwen, wat haar betreft mocht ik wel een ‘special guest’ op de bruiloft zijn:). Ondanks dat ik het voor haar leuk vind als ze zou trouwen, zal ze dan helaas stoppen met werken, wat zou inhouden dat het ziekenhuis dan geen voedingskundige meer heeft.

Wat hier ook regelmatig voorkomt is dat mannen twee vrouwen hebben: ze wonen eerst bij de ene vrouw een tijdje en dan weer bij de andere als die zwanger is en zo hoppen ze van de ene naar de andere vrouw. Best absurd!

Ik ga snel lunchen voor de lodgegroep me zo komt ophalen met het busje, tot later!

1. Harry Broekhuizen:
    30 november 2018
    Hahahahah weer de eerste!!!
    Wat een verschil voor meisjes tussen nederland en maiawi.
    Hoe is het met het Dansje :)
    Ben ook daar de eerste in die dat ziet.
    Zo ben je al bijna 2 maanden weg, wat gaat het snel Mar.
    Ja, je lunch dan stop je direct met schrijven :)
    Nou doei XXX
  2. Ina van Bladeren:
    1 december 2018
    Hoi Marleen, leuk.om weer te lezen!
    Oeps dan ben je toch maar blij dat je in Nederland woont zeg! Als Harry een man voor je gaat zoeken 😲😉
    Maak er een mooie tijd van. Lieve groet Ina
  3. Ria en de rest:
    6 december 2018
    Hoi Marleen, Ik liep wat blogs achter, dus heb er nu wat achtereen gelezen. Ben diep onder de indruk wat jij allemaal meemaakt daar en hoe je groeit. Heel trots op je!! Gisteren je ouders leuk verrast zag ik, kreeg filmpje door van je vader, superleuk! Hele fijne Sinterklaasavond daar, las net dat je dat 7 dec zou vieren :)
    Dikke knuffel xxx