Week 8

6 december 2018 - Nkhoma, Malawi

Inmiddels al ruim 2 maanden hier, de tijd vliegt! De temperatuur wordt hier steeds hoger, merk dat ook wel terug aan m’n energiepeil. Gelukkig heb ik een ventilator als er stroom is. Op dit moment regent en onweert het nogal, flinke bliksemschichten!

Afgelopen weekend naar de Lake geweest met de lodgegroep. Heb ervan genoten! We deden een kaartspel en zwommen in het meer. Er was best wat wind, dus sommige hebben zelfs op de surfplank gestaan! Ook lekkere vis gegeten. Op de terugweg kwamen we nog langs zo’n kraampje met veel houten spulletjes. Omdat ik voorlopig nog in Malawi ben, was ik niet van plan wat te kopen maar uiteindelijk kon ik het toch niet laten!

Maandag liep ik de ochtendronde mee met Maria, een tropenarts in opleiding. Waren interessante patiënten, o.a. een patiënt met benauwdheidsklachten en waarschijnlijk een delier waardoor hij flink boos keek en verdere behandeling weigerde. Oftewel: hij wilde naar huis en nam ook zijn medicijnen al een poosje niet.

Op een gegeven moment kwam een verpleegkundige ons halen omdat een man aan het gaspen was. We liepen er meteen heen, toen bleek hij al overleden te zijn. Zijn echtgenote begon hard te huilen en even later was de hele familie hartstochtelijk aan het huilen. Dat was echt naar om te zien! Even later vertelde Sigrid dat het meisje van 11 kg waar ik in mijn vorige blog over vertelde ook overleden was. Ook heftig om te beseffen. Ze was echter al zo zwak dat ik me de dag ervoor al afvroeg of ze überhaupt wat zou kunnen aansterken.

Op de chirurgie ligt nog steeds de jongen met de wonden op zijn stuit. Zijn wonden gaan eindelijk de goede kant op: ik verwacht dat de bijvoeding daar zeker aan bijdraagt. Dus dat is fijn om te zien! Een andere man had een diabetische voet waar je ‘u’ tegen zegt: zou eigenlijk moeten worden geamputeerd maar omdat de wondgenezing erg slecht is durven ze dat nog niet aan. Ook zag hij er best wel ondervoed uit, nogal ingevallen wangen. Hij krijgt nu dagelijks F100-melk voor extra kilocalorieën en eiwitten, wat bij die wond ook zeker belangrijk is!

Gisterenavond vierden we Sinterklaas in de lodge met een grote groep. Eerst gezellig samen gegeten en daarna een dobbelspel gedaan. Ik had geluk: op het einde had ik een baksteen met een nagelknipper te pakken:P. Heb toen met Maarten geruild die een soort etuitasje had, gemaakt van een mooie Afrikaanse stof. Kan ik mooi als portemonnee gebruiken, m’n portemonnee puilt soms nl. uit van de briefjes aangezien je hier briefjes van 2000 kwacha (€2,40) krijgt als je pint. Oftewel: als je 100 euro pint, krijg je ongeveer 40 briefjes haha.

Vandaag mee geweest naar de kerstviering op Lizzy’s school. Ze was verkleed als een schaapje. Haar klas zong 2 liedjes en ze dansten bij een liedje als ballerina’s. Was leuk om te zien en wat meer een beeld te hebben van haar school!

Morgen Sinterklaasavond met wat gezinnen! Van de week een boek gekaft, baard uit watten geknipt en de maat van de mijter aangepast voor onze Amerikaanse Sint. Ben benieuwd!

1. Harry Broekhuizen:
    6 december 2018
    Hoi, ben weer de eerste.:)
    Veel indrukken in het ziekenhuis.
    Een lach en een traan liggen dicht bij elkaar Mar.
    Geloof-hoop en veel liefde gun ik jouw.

XXX Daddy
  2. Fleur Bokhorst:
    6 december 2018
    Hoi mar!!!

Echt bijzonder om te lezen wat je allemaal mee maakt en kan doen voor de mensen daar. Tegelijkertijd ook super heftig als er wat minder fijne dingen gebeuren zoals wat je schrijft. Moet pittig zijn lijkt mij!

Super leuk om je blije hoofd te zien op de foto’s :)
    Is dat een piranha wat op je bord ligt op de foto.... iiiiiiiew eng! Haha.

(Nu ben ik lekker de eerste Harry mwoehaha)

Ciao guapa, groetjes uit Meeeheeexiiiiiicooooo xxxx
  3. Harry Broekhuizen:
    7 december 2018
    Ech nie mwoehaha mwoehaha mwoehaha

Harry :):):) XXX